Najważniejsze osiągnięcia

dr Beata Prościak

numer w bazie naukowej międzynarodowej

Polska.ORCID:0000-0003-0717-9931

e-mail: beata@dr-prosciak.pl

Trzy najważniejsze osiągnięcia dorobku zawodowego (szeregowane według ważności)

Pani dr Beata Prościak stworzyła nowatorską metodę nauczania  na skalę ogólnopolską – gamifikacji faktów i błędów, która uwzględnia umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji i przyczynia się do zwiększenia aktywności i motywacji uczniów do nauki. Założenia metody zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Uniwersytetu Wrocławskiego “Wychowanie w Rodzinie”. Uzyskało ono 100 punktów na liście MEiN pod unikatowym identyfikatorem czasopisma 495248, issn 2082-9019, e-issn 2300-5866. Dzięki wyróżnieniu  tekstu przez Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, ul. Drukarska 45/38, 53-311 Wrocław, e-mail: wwr@edusfera.press, związane z Uniwersytetem Wrocławskim, w niedalekiej przyszłości artykuł będzie przetłumaczony na język angielski i również udostępniony w  modelu Open Access.

W swojej pracy nauczycielskiej od 28 lat podejmuje innowacyjne działania metodyczne w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, zarówno lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych. Od początku swojej przygody z edukacją, pochylała się nie tylko nad potrzebami uczniów szczególnie uzdolnionych, ale zwłaszcza tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Swoje doświadczenia popierała badaniami naukowymi. Początkowo były to badania prowadzone w szkole, później na arenie ogólnopolskiej, aż do badań światowych. Jej praca w szkole jest dwutorowa. Z jednej strony nauczyciel – z drugiej naukowiec i tak nieprzerwanie od 28 lat. Wymaga to bardzo dużo pracy i poświęcenia całego swojego wolnego czasu dla poświęcenia się misji nauczyciela. Współpracuje przy tym z innymi nauczycielami oraz instytucjami, np. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Leżajsku, Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie, Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, itp.

Na podstawie przeprowadzonych przez nią badań międzynarodowych, związanych z problemami współczesnego pokolenia cyfrowego uczniów w szkołach (m. in. deficytu uwagi uczniów, który jest obecnie już problemem całego pokolenia cyfrowego), proponuje  wprowadzenie do szkół nowoczesnej metodyki nauczania, w tym nowatorskiej metody gamifikacji błędów oraz faktów jej współautorstwa. Nauczyciel został w niej przedstawiony w roli programisty komputerowego, wykorzystującego najnowsze trendy programistyczne.

Pani dr Beata Prościak wprowadziła tę metodę w swojej pracy dydaktycznej już w drugim półroczu ubiegłego roku szkolnego i przynosi ona bardzo dobre efekty w aktywizacji i motywowaniu uczniów do nauki, nie tylko w klasach zdolniejszych, ale również tych słabszych. Ponadto czyniła starania, aby wprowadzić ją zarówno w swojej szkole w gronie ponad stu nauczycieli, jak też w kraju i w przyszłości za granicą. W tym celu m. in. przeprowadziła dwa szkolenia Rady Pedagogicznej w Zespole Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. Odbyły się one w lutym oraz w marcu 2023 roku w Zespole Przedmiotów Humanistycznych oraz w Zespole Przedmiotów Zawodowych.

Nowa metoda nauczania została zaprezentowana przez nią po raz pierwszy 15 grudnia 2022 roku podczas międzynarodowej konferencji naukowej – the International Interdisciplinary Scientific Conference from the OSOBA series „Acceptance, Participation, Social Solidarity ‒ Interdisciplinary Challenges in Creating of Community for All” organized on 15th December 2022 by the Maria Grzegorzewska University in Warsaw (Poland). Tytuł wystąpienia brzmiał: Beata Prościak, Halina Samko, Marcin Prościak, Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów (Balancing the attention deficit of students, thanks to the use of the latest activating method in teaching – gamification of errors and facts).

Metoda uwzględnia też specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, takie jak: dysleksja, dysgrafia, dysgrafia, zespół Aspergera, itp. Problem deficytu uwagi wśród uczniów z SPE został przedstawiony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w Łodzi w dniach 22-24 września 2023 roku. Odbyła się ona w Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej pod patronatem MEN. Podczas konferencji wygłosiła wystąpienie na temat: Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE i potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku („Student attention deficit – a problem of the modern digital generation in the context of SEN and the need to redefine the tasks of the 21st century school”). Zostało ono opublikowane w monografii pokonferencyjnej pt. Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE I potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku, [w:] Diagnostyka edukacyjna oceniania szkolnego I akademickiego, pod red. B. Niemierki I M. K. Szmigel, PTDE, Łódź 2023, s. 307-32. Cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Uczestnicy wyraźnie podkreślali, że brakuje dzisiaj w edukacji dobrych rozwiązań dla uczniów, którzy stanowią już pokolenie cyfrowe z brakiem uwagi i wykorzystują sztuczną inteligencję.

Założenia nowej metody zostały opublikowane pt. Beata Prościak, Marcin Prościak, Halina Samko, “Nowatorska metoda gamifikacji błędów oraz faktów w praktyce szkolnej – kilka słów o jej wdrożeniu w kontekście podtrzymywania uwagi uczniów” w czasopiśmie “Wychowanie w Rodzinie”. Uzyskało ono 100 punktów na liście MEiN pod unikatowym identyfikatorem czasopisma 495248, issn 2082-9019, e-issn 2300-5866.

Oto link do publikacji (w formacie PDF): https://wwr.edusfera.press/Nowatorska-metoda-gamifikacji-bledow-oraz-faktow-w-praktyce-szkolnej-kilka-slow-o,175493,0,1.html

Dzięki wyróżnieniu  tekstu przez Wydawnictwo Naukowe EDUsfera, ul. Drukarska 45/38, 53-311 Wrocław, e-mail: wwr@edusfera.press, związane z Uniwersytetem Wrocławskim, w niedalekiej przyszłości artykuł będzie przetłumaczony na j. angielski i również udostępniony w  modelu Open Access. W związku z tym pojawi się możliwość rozprowadzenia metody na rynki zagraniczne.

Warto dodać, że dzięki nowatorskiej metodzie gamifikacji faktów i błędów uczeń ma możliwość zdobycia kompetencji przyszłości. Świadczyła o tym chociażby prowadzona w grudniu 2023 roku przez dr Beatę Prościak lekcja otwarta, podczas której uczniowie mogli kształcić umiejętności zadawania właściwych pytań sztucznej inteligencji, analizować jej wypowiedzi, znaleźć błędy i fakty i na tej podstawie ćwiczyć właściwe formułowanie stanowiska oraz argumentacji w wypracowaniu, jednocześnie uwrażliwiając uczniów na wartości patriotyczne.

Pani dr Beata Prościak prowadziła szereg działań przeciwdziałających wykluczeniu uczniów
z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), co zaowocowało zarówno sukcesami uczniów, jak i publikacjami jej autorstwa nie tylko na skalę ogólnopolską, ale również międzynarodową. Wielką troską otaczała też uczniów szczególnie uzdolnionych. Może poszczycić się finalistą w Olimpiadzie Wiedzy o Mediach.

Od 28 lat  buduje wśród uczniów (w tym zwłaszcza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) poczucie własnej wartości przez motywowanie ich do dalszego rozwoju. Inspiruje do rozwijania własnych zainteresowań i pasji poprzez zachęcanie do uczestnictwa w prowadzonym przez siebie Art Klubie. W ramach jego działań uczniowie mają możliwość zaprezentowania i rozwijania swoich pasji z różnych dziedzin.

Dyskusję na temat problemów uczniów z SPE dr Beata Prościak podejmowała również na arenie międzynarodowej. Świadczy o tym jej publikacja międzynarodowa w bardzo cenionym naukowym piśmie naukowym „Journal of Education Culture and Society”(ORCID:0000-0003-0717-9931).

Oto link do publikacji: https://www.researchgate.net/publication/342507543_Impact_of_student_exclusion_including_from_the_SPE_on_their_digitisation_behaviour_in_social_media)

Poza tym trzeba podkreślić fakt, że jej badania naukowe w tej dziedzinie odbiły się tak szerokim echem, nie tylko w kraju, ale też za granicą, że jej spostrzeżenia i wnioski spotkały się z wieloma pozytywnymi opiniami i została zaproszona do współpracy międzynarodowej jako recenzent międzynarodowych prac naukowych z tego zakresu.

Na arenie ogólnopolskiej jej badania dotyczące uczniów z SPE zostały wydane
w czasopiśmie naukowym „Wychowanie w Rodzinie” jako publikacja Uniwersytetu Wrocławskiego. Czasopismo to jest indeksowane w bazach czasopism naukowych: Index Copernicus, POL-Index, CEEOL, BazHum, CEJSH, CEON, ARIANTA, EBSCO, ERICH Plus. Dodatkowo treść tego artykułu  Pani dr Beata Prościak przedstawiła podczas międzynarodowej konferencji naukowej, która zorganizowana była przez  Uniwersytet Wrocławski w 2019 roku. Wystąpienie odbyło się podczas XXXII Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Forum Pedagogów”, która zorganizowana została we Wrocławiu w dniach 20-21 listopada 2019 roku. Tematem konferencji było: Uobecnianie się inkluzji i ekskluzji w przestrzeni edukacyjnej. Organizatorami konferencji były takie ośrodki jak: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Tytuł wystąpienia brzmiał: „Wpływ wykluczenia uczniów (w tym z SPE) na ich zachowania cyfryzacyjne w mediach społecznościowych”.

Kolejnym przykładem szczególnej troski, jaką dr Beata Prościak otaczała uczniów z SPE, było może opracowanie przez nią, na zamówienie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie, ogólnopolskich kryteriów oceny pisemnych prac maturalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) m. in. z języka polskiego. CKE po weryfikacji osiągnięć naukowych w tej dziedzinie, zleciła jej opracowanie kryteriów oceny prac uczniów z SPE nie tylko z języka polskiego, ale również matematyki i języka obcego. Pani dr Beata Prościak zaprosiła do współpracy nauczycieli z matematyki, języków obcych oraz Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Leżajsku, co świadczy o tym, że potrafiła wdrożyć projekt edukacyjny na skalę ogólnopolską. Poprzez tego typu współpracę z nauczycielami na bieżąco podnosiła jakość kształcenia nie tylko z języka polskiego, ale też wpływała na jakość i wyniki nauczania innych przedmiotów. Te wszystkie jej działania oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem sprawiły, że uczniowie osiągnęli  lepsze wyniki z egzaminów zewnętrznych.

Wymiernym efektem jej działań było również zaproszenie na publiczną ogólnopolską prezentację stworzonej przeze nią nowej koncepcji pracy z uczniem z trudnościami w nauce o inteligencji dyslektyczno-kreatywnej oraz publikacja na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakładce: Wydział informacji i promocji (tu: informacje pedagogiczne). Swoją koncepcję zaprezentowała podczas prowadzonego przez nią seminarium w Sulejówku 06.06.2013 roku.

Przyczyniła się też w bardzo szerokim zakresie do wprowadzania zmian w szkolnictwie w całym kraju. Stworzyła m. in. nową metodę nauczania w kształceniu polonistycznym, która przeciwdziała wykluczeniu uczniów z różnymi typami inteligencji. Cieszy się ona dużym zainteresowaniem nauczycieli i bibliotekarzy (zaprezentowana jest w wydanej przez nią książce: Prościak B., Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania, Difin, Warszawa 2013).

Prowadzone przez dr Beatę Prościak badania naukowe mają skalę ogólnoświatową i dotyczą m. in. problemów związanych z wykluczeniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jej badania naukowe były wykorzystywane i dostrzegane przez instytucje o zasięgu krajowym, np. Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz OKE w Krakowie. Warto podkreślić, że  jest autorką 41 publikacji naukowych na skalę ogólnopolską (w tym światową) oraz 16 wystąpień podczas konferencji na skalę ogólnopolską (w tym międzynarodową).

Dzięki staraniom dr Beaty Prościak uczniowie z SPE lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym osiągali bardzo dobre lub dobre wyniki w nauce, potrafili poradzić sobie z depresją, a nawet brali udział w Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego i prezentowali swoje możliwości w Uniwersytecie Rzeszowskim. Trzeba podkreślić, że był to dla nich ogromny sukces, biorąc pod uwagę wcześniejsze niepowodzenia szkolne związane z SPE. Sukces dydaktyczny Beaty Prościak polega na tym, że potrafi ona tak zmotywować do nauki uczniów z SPE lub tych mających problemy natury emocjonalnej, że z zapałem biorą udział w szkoleniach i przygotowaniach do OLiJP i przełamując swój strach, potrafią uwierzyć w swoje możliwości, podejmując się uczestnictwa w olimpiadach i konkursach. Pokazuje to nowe spojrzenie na sukces nauczyciela poprzez ucznia słabego i z dysfunkcjami. Wielką sztuką jest bowiem doprowadzić takiego ucznia do olimpiady i dać mu możliwość zdobycia sukcesu. W przypadku działań dr Beaty Prościak cyklicznie od kilku lat wśród uczniów biorących udział w olimpiadach i konkursach przeważali właśnie Ci z dysfunkcjami.

Pani dr Beata Prościak podejmuje działania włączające uczniów z niepełnosprawnościami lub trudnościami w uczeniu się czy też problemami psychicznymi poprzez włączenie ich w działalność ArtKlubu. Uczniowie tacy mają możliwość wyrażania siebie i swoich problemów poprzez sztukę, np. tworzenie i wykonywanie piosenek, nagrań i innych dzieł, które opowiadają ich historie i jednocześnie pomagają im wyjść z traumy. Ponadto poprzez pokazywanie swoich prac podnoszą swoją samoocenę i zagospodarowują swój czas wolny. Biorą też udział w wycieczkach ArtKlubu. Często angażują się oni również do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. W bieżącym roku szkolnym, np. w Olimpiadzie Wiedzy o Mediach. Wprowadzam ich również do grupy prowadzonego przeze mnie Koła Miłośników Języka Polskiego. Uczestniczą w szkoleniach zewnętrznych prowadzonych przez Bibliotekę Pedagogiczną w Leżajsku. W obecnym roku szkolnym odbyły się już trzy szkolenia włączające również uczniów z dysfunkcjami do aktywnego korzystania z zasobów cyfrowych, serwisów internetowych, bibliotek cyfrowych obejmujących zasoby polskie (np. Polona) oraz europejskie (np. Europeana).

Warto więc podkreślić, że Pani Beata Prościak na bieżąco wyszukuje uczniów z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. dysleksją, dysgrafią i dysortografią), problemami oraz talentami, diagnozując ich zainteresowania i na tej podstawie tworzy i organizuje konkursy szkolne po to, aby uczniowie ci mogli wykazać się swoimi talentami i zdolnościami w różnorodnych dziedzinach artystycznych i podnieść swoją samoocenę.

Pani dr Beata Prościak wielką troską otaczała też uczniów szczególnie uzdolnionych. Może poszczycić się finalistą w Olimpiadzie Wiedzy o Mediach.

Warto podkreślić, że w obecnym roku szkolnym 2023/2024, uczeń Pani dr Beaty Prościak dostał do finału Olimpiady Wiedzy o Mediach. Przeszedł dwa etapy olimpiady i w dniu 08.12.2023 roku zakwalifikował się do trzeciego – ostatniego ogólnopolskiego etapu Olimpiady Wiedzy o Mediach (zawody centralne), który odbędzie się w dniach 22-23 marca 2024 roku na wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pani dr Beata Prościak może właściwie pokierować pracą uczniów biorących udział zarówno w Olimpiadzie o Mediach, ponieważ posiada bardzo duże doświadczenie w zakresie wiedzy o mediach, ponieważ przez dziesięć lat pracowała jako adiunkt w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie na Wydziale Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.

Od ponad dwudziestu lat prowadziła  „Koło Miłośników Języka Polskiego”. Jego uczestnicy często brali udział w różnych olimpiadach oraz konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Wśród przykładowych osiągnięć jej uczniów można też wymienić przejście I etapu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego oraz udział w II etapie, który odbywał się na Uniwersytecie Rzeszowskim (w ciągu ostatnich lat 2017-2023. Warto podkreślić, że jej uczniowie piszą teksty o charakterze naukowym. Pani dr Beata Prościak posiada doświadczenie w tym zakresie i może służyć swoim uczniom wiedzą w tej dziedzinie , ponieważ pracowała w charakterze wykładowcy w Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu, kształcąc studentów polonistyki jako literaturoznawca i metodyk nauczania języka polskiego.

W ramach działalności „Koła Miłośników Języka Polskiego”  dr Beata Prościak przygotowała też uczniów do udziału w konkursach o zasięgu ogólnopolskim pod honorowym patronatem MEN „Misja książka”. Uczniowie w ciągu dwóch lat napisali dwie książki. Stworzyli własne zbiory opowiadań w formie elektronicznej. Pierwszy w roku szkolnym 2016-2017 pt. „Głębia życia”. Drugi w roku szkolnym 2017-2018 pt. „Między domem a ciszą”.

Jej doświadczenia dydaktyczne potwierdza artykuł naukowy jej autorstwa, który prezentuje stworzony przez nią program pracy z uczniem zdolnym: Prościak B., Praca z uczniem zdolnym w „Kole Miłośników Poezji” (program autorski), „Język Polski w Liceum” nr 3, Kielce 2005.

Warto podkreślić, że od początku jej pracy w szkole przez 28 lat prowadziła zajęcia pozalekcyjne. Początkowo motywowała ich do udziału w różnego rodzaju konkursach recytatorskich, poezji śpiewanej, teatrze jednego aktora, organizując dla nich zajęcia pozalekcyjne w „Kole Miłośników Poezji”, w którym zdobywali oni liczne nagrody i wyróżnienia na skalę województwa i powiatu. Jednocześnie od początku jej pracy w Zespole Szkół Technicznych w Leżajsku była przez dziesięć lat opiekunką działającego w szkole Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”, w którym uczniowie mogli rozwijać swoje pasje taneczne. Towarzyszyła im podczas wszelkich wyjazdów, występów, zajmowała się nawet renowacją strojów tanecznych.

Owocem jej działań było łączenie tanecznych doświadczeń uczniów z literaturą i wprowadzaniem doświadczeń tancerzy do praktyki lekcyjnej. Napisała na ten temat nawet artykuł naukowy: Prościak B., Jak łączyć kształcenie polonistyczne z wychowaniem przez taniec?, „Warsztaty Polonistyczne” , Wrocław 2001, nr 3, s. 52 – 57.

Pani dr Beata Prościak była także współautorką monografii, w której opracowała rozdział dotyczący działalności Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Leżajska”: Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku. 120 lat szkolnictwa zawodowego w Leżajsku 1886-2006, komitet redakcyjny: m. in. Beata Prościak, Leżajsk 2006, s. 592.

Pani dr Beata Prościak dzieliła się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz środowiskiem naukowym przez prowadzenie lekcji otwartych oraz szkoleń dla nauczycieli zarówno na poziomie szkoły, jak i całego kraju, jak i wystąpień publicznych na arenie ogólnopolskiej, jak i międzynarodowej podczas konferencji naukowych,  co potwierdzają jej czterdzieści trzy publikacje naukowe oraz szesnaście wystąpień naukowych o charakterze ogólnokrajowym i międzynarodowym.

Pani dr Beata Prościak na bieżąco prowadziła szkolenia dla nauczycieli, wykorzystując swoje badania naukowe. W 2023 roku prowadziła dwa szkolenia prezentujące jej najnowszą autorską aktywizującą ponadprzedmiotową metodę nauczania – gamifikacji błędów i faktów, która równoważy deficyty uwagi uczniów oraz daje rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze zarówno dla uczniów z SPE, jak i bez SPE–  dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych (luty 2023), jak i przedmiotów zawodowych (marzec 2023) w Zespole Szkół Technicznych im. T. Kościuszki w Leżajsku. Dodatkowo w grudniu 2023 roku prowadziła lekcję otwartą z wykorzystaniem swojej nowatorskiej metody w celu pokazania nauczycielom jej realizacji i efektów w praktyce.

Ponadto przeprowadziła też ogólnopolskie szkolenie przeznaczone dla bibliotekarzy i nauczycieli. Było to seminarium prowadzone w Sulejówku 06. 06. 2013 roku. Przedstawiła tam publiczną prezentację swoich nowych autorskich metod pracy z uczniem z trudnościami w nauce o inteligencji dyslektyczno-kreatywnej (publikacja na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie
w zakładce: Wydział informacji i promocji (tu: informacje pedagogiczne).

Wśród jej publicznych wystąpień naukowych pojawiły się szeroki zakres tematów związanych ze szkolnictwem  i edukacją, o czym świadczy poniższy wykaz wygłoszonych przez Panią dr Beatę Prościak referatów na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Po każdej konferencji naukowej, Pani Beata Prościak przeprowadza szkolenia dla nauczycieli i pedagogów.

1) Wystąpienie podczas Ogólnopolskiej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która odbyła się w Łodzi w dniach 22-24 września 2023 roku. Odbyła się ona w Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej pod patronatem MEN. Podczas konferencji dr Beata Prościak wystąpienie na temat: Beata Prościak, Marcin Prościak, Dorota Kostek, Deficyt uwagi uczniów – problemem współczesnego pokolenia cyfrowego w kontekście SPE i potrzeby redefiniowania zadań szkoły XXI wieku („Student attention deficit – a problem of the modern Digital generation in the context of SEN and the need to redefine the tasks of the 21st centuryschool”).

2) Wystąpienie podczas Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej z cyklu „Osoba”, pt. „Akceptacja, Partycypacja, Solidarność społeczna – interdyscyplinarne wyzwania w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich, która obyła się 15 grudnia 2022 roku w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie(the International Interdisciplinary Scientific Conference from the OSOBA series „Acceptance, Participation, Social Solidarity ‒ Interdisciplinary Challenges in Creating of Community for All” organized on 15th December 2022 by the Maria Grzegorzewska University in Warsaw (Poland).Tytuł wystąpienia brzmiał: Beata Prościak, Marcin Prościak Halina Samko,  Równoważenie deficytu uwagi uczniów dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody aktywizującej w nauczaniu – gamifikacji błędów oraz faktów.

3) Wystąpienie podczas  XXVII Krajowej  Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej online pt. „Zdalna
i bezpośrednia diagnostyka edukacyjna”, pod patronatem Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, OKE w Krakowie, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej. Konferencja odbyła się w dniach 18-20. 11. 2021 roku a tytuł wystąpienia Beaty Prościak i Haliny Samko brzmiał: „Rozwiązania w zakresie koncepcji nauczania języka polskiego w dobie pandemii i po pandemii”.

4) Wystąpienie podczas  XXVI Krajowej  Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej online pt. „Rola społecznej diagnostyki edukacyjnej” , która odbyła się w dniach 19-20 listopada 2020 roku. Wśród jej organizatorów można wymienić: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, OKE w Krakowie, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Grzegorzewskiej w Warszawie. Tytuł wystąpienia Beaty Prościak i Haliny Samko brzmiał:  Człowiek a bot – paralele matematyczno-polonistyczne w diagnostyce edukacyjnej, czyli kilka uwag o „czujących robotach”.

5) Wystąpienie podczas XXXII międzynarodowej Konferencji Naukowej „Forum Pedagogów”, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 20-21 listopada 2019 roku. Tematem konferencji było: Uobecnianie się inkluzji i ekskluzji w przestrzeni edukacyjnej. Organizatorami konferencji były takie ośrodki jak: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Zakład Profilaktyki i Resocjalizacji Uniwersytetu Wrocławskiego. Tytuł wystąpienia Beaty Prościak brzmiał: Wpływ wykluczenia uczniów (w tym z SPE) na ich zachowania cyfryzacyjne w mediach społecznościowych.

Beata Prościak, Marcin Prościak, Impact of student exclusion (including SEN students) on their digitisation behaviour in social media, „Journal of Education Culture and Society No. 1_2020, s. 203-224. Link:https://www.researchgate.net/publication/342507543_Impact_of_student_exclusion_including_from_the_SPE_on_their_digitisation_behaviour_in_social_media

6) Wystąpienie podczas XXV Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Znaczenie Diagnostyki Edukacyjnej dla procesu kształcenia, która odbyła się w dniach 19-21 września 2019 roku w Krakowie, temat wystąpienia brzmiał: Źródła motywacji czytelniczej uczniów i ich kompetencje motywacyjne na podstawie predyspozycji czytelniczo-rozwojowych

7) Wystąpienie podczas XXIV Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, która odbyła się w Katowicach w dniach 27-29 września 2018 Krajowej Konferencji Diagnostyki roku. Honorowy patronat nad konferencją sprawowali m. in. Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej. Wystąpienie prezentowane było w sekcji Okiem humanisty. Jego temat brzmiał: Jak zapełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli? Tekst dostępny jest zarówno w wydaniu książkowym (Beata Prościak, Jak zapełnić lukę w algorytmie umiejętności diagnostycznych nauczycieli?[w:] Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli, pod red. Bolesława Niemierki i Marii Krystyny Szmigel, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Katowice 2018, s. 461-476.), jak również w wersji elektronicznej (artykuły z konferencji dostępne na stronie PTDE http://www.ptde.org/mod/page/view.php?id=710).

8) Wystąpienie podczas XXIII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej pt. „Diagnozowanie umiejętności praktycznych w toku kształcenia i egzaminowania”, która odbyła się w Łodzi w dniach
22-24 września 2017 roku. Odbyła się ona w Uniwersytecie Łódzkim. Temat wystąpienia brzmiał: Propozycja diagnozowania i kształcenia praktycznych umiejętności czytania na podstawie „słowników lekturowych”.

9) Wystąpienie w czasie XXII Krajowej Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej, która ma się odbyła w Krakowie w dniach 23-25 września 2016 roku. Współorganizatorami konferencji są Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie im Jana Matejki i Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie. Tematyka konferencji brzmiała: „Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli”. Natomiast temat wystąpienia to: „Matryca prognozowania pomiaru twórczości ucznia na maturze pisemnej  z języka polskiego – propozycja badania”.

10) Wystąpienie podczas Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „Zmierzch” w Bielsku-Białej w dniach 14-15 listopada 2013 roku. (temat wystąpienia B. Prościak, Wpływ jakości i sposobu przekazywanych w szkole informacji na przeciwdziałanie agresji młodzieży w okresie „zmierzchu wartości”).

11)Wystąpienie podczas 10. Interdyscyplinarnej sesji naukowej organizowanej przez UMCS w Lublinie
z cyklu Między literaturą a medycyną. Temat konferencji brzmiał: Człowiek wobec sytuacji ekstremalnych w literaturze, medycynie i filmie (temat wystąpienia B. Prościak: O sztuce zachowania zdrowia – od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania młodzieży) – 12-14.11.2012 r.

12) Wystąpienie podczas XV Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego pt. Kondycja słowa w edukacji polonistycznej. Uczeń – teksty- komentarze – kultura, która odbyła się 7-8 listopada 2011 roku w Uniwersytecie Pedagogicznym  im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie –  Prościak B., O kondycji słowa w szkole średniej – czyli o tym, czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę z języka polskiego.

13) Wystąpienie podczas międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej przez Wyższą Szkołę Zarządzania w Rzeszowie w dniach 30.06. – 01. 07. 2011 roku pt. Gospodarka – społeczeństwo –media w okresie transformacji w I dekadzie XXI wieku” – Prościak B., „Przepaść edukacyjna” – czy nowe możliwości zawodowe dla osób  z dysleksją? – w perspektywie wykorzystania nowych mediów.

14) Wystąpienie podczas XIV Jesiennej Szkoły Dydaktyki Literatury  i Języka Polskiego  pt. Nowe potrzeby na rynku pracy – nowa tożsamość uczniów i zadania nauczycieli w świetle projektów unijnych i matury z języka polskiego   listopad 2009 r.

15) Wystąpienie na konferencji naukowej  pt. „Problemy metodyczne szkolnych interpretacji dzieł literackich i innych tekstów kultury” w ramach XIII Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury i Języka, która odbyła się w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (temat wystąpienia: „Rozprawka z czytania ze zrozumieniem” – czyli o najnowszej formie matury pisemnej
z języka polskiego
2007.

16) Wystąpienie podczas konferencji naukowej pt. „Wiązanie kształcenia językowego z literacko – kulturowym w szkołach ponadpodstawowych” w ramach XII Jesiennej Szkoły Dydaktyków Literatury
i Języka, która miała miejsce w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (temat wystąpienia: Czy nowa formuła egzaminu maturalnego sprzyja korelacji kształcenia językowego z literacko –kulturowym) 2005.